Luxor en oudejaarsdag - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Esther - WaarBenJij.nu Luxor en oudejaarsdag - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Esther - WaarBenJij.nu

Luxor en oudejaarsdag

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

31 December 2011 | Egypte, Hurghada

Hallo allemaal!

@mam: Welk bericht? SMS? Mail? Ik kan alleen op de schoolmail en sms kijk ik maar af en toe..
@ Judith: Facebooken is hier lastig, want hij start elke keer in het arabisch op en vraagt dan om een antwoord op je beveiligigngsvragen, zodat facebook zeker weet dat jij het bent maar die in het arabisch zijn gesteld...dus geen facebook hier.
@ Lucienne: Teveel boten, teveel hotels, teveel behulpzame Egyptenaren, etc in Luxor nu...37 jaar later.

Gisteren om half 5 met de bus naar Luxor vertrokken. Een reis van 4 uur met de bus, maar achteraf zeker de moeite waard. Als eerste gingen we naar de tempel van Karnak. Een groot gebouw geweest vroeger met gigantische pilaren die vol Egyptische taal stond, die werd uitgelegd door de nederlands sprekende egyptische gids (knap, zowel uiterlijk als dat hij NL kon).
Ook stonden daar gigantisce beelden, waarbij je je toch gaat afvragen hoe ze die ooit gemaakt hebben.
Daarna naar een papyruswinkeltje (tja, hoort erbij die verkooptechnieken...) Na de uitleg (wat wel interessant was) ben ik als eerste naar buiten gelopen, ik was niet zo geinteresseerd in het kopen van beschilderd papier, en ben ik een eindje verderop de lokale bevolking maar eens gaan observeren. En ja hoor, binnen de kortste keren in gesprek met meerdere Egyptenaren die nog niet eens iets wilden verkopen, maar gewoon wilden kletsen over Nederland, het weer en wat ik kwam doen. Leuke foto's ook gemaakt van een man met een waterpijp, karren met suikerriet, gewoon lokale dingen dus.... De rest van de groep bleek voor de ingang van de winkel trouwens belaagd te worden door verkopers die nep-papyrus verkochten. Ja, dat is dus het voordeel van weg lopen bij een groep :)
Toen met een boot de Nijl op naar de westkant. Nou is daarover niet zo heel veel te vertellen, het had ook de Maas kunnen zijn met wat bananenbomen aan de zijkant, maar de buschauffeur ging mee de boot op en heeft even gedanst en dat was dan wel weer erg grappig.
De vallei der Koningen was jammer genoeg een foto-vrije zone, ik begrijp nog steeds niet waarom je geen fototestel mag meenemen, zodat je foto's zou kunnen maken van de omgeving, maar ja... De graven zelf waren erg interessant, wederom hieroglyfen op de wanden van de gangen en beschilderingen over de levens van de koning (Ramses 3, 5 en 6 hebben we bekeken). Het graf van Toetanchamon zijn we niet ingeweest, maar dinsdag staat het Egyptisch museum in Cairo op het programma, dus dat zien we in ieer geval de schatten die daaruit zijn gered, voordat het graf zou zijn leeg geroofd.
De albastine? fariek daarna was weer een verkooppraatje, en ja hoor, ik was weer als eerste buiten. Weer met 3 mannen geklets, waarvan 1 me uitnodigde op thee bij zijn vrouw en dochter. De thee heb ik maar niet gedaan (alhoewel ik het wel vertrouwde, maar niet wist hoeveel tijd ik daarvoor had), maar zijn vrouw en dochter heb nog wel even een hand gegeven. Toch leuk zo'n ontmoeting.
De tempel van Hara? (Thuis toch nog maar even die namen opzoeken), was de tempel van Ramses 3. Ook weer veel tekeningen over afgehakte handen en slangen, zie de foto's als ik weer thuis ben.
Toen nog heel even naar de colossus van Abu? , 2 enrme beelden die vroeger voor een enorme tempel moeten hebben gestaan, maar die verwoest was.
En toen weer doodop naar huis, want naast al deze indrukken werd je natuurlijk wel overal aangesproken op je portemonnee om iets te kopen. Zelfs in de tempels waren mannetjes die je heeeeeeel raag iets wilden uitleggen (voor geld) en overal waren kinderen die je kaarten wilden verkopen. Nu ben ik daar altijd heel makkelijk in en ik maak een rpaatje en zeg duidelijk nee, maar op het einde van de dag kun je dat dan toch niet meer zo goed hebben.
Om 22 uur waren we weer terug voor de late dinner en daarna ben ik toch wel meteen naar bed gegaan.
Vandaag stond er natuurlijk niet veel op het programma. Om 10 uur begonnen aan het late-breakfast en daarna even de winketjes in de straat bekeken met Ilse en Karin. Bij een hele grappige jongen allemaal een bedoeienensjaal gekocht (zo'n zwartwit geblokte) die hij op originele manier om ons hoofd knoopte. De foto's zijn gemaakt en de sjaal gaat morgen mee op city-trip, die we gratis kregen bij 2 excursies (en ja, daar zullen wel weer heel wat winkels van vrienden en bekenden gepromoot worden, dus veel straatfoto's van mijn kant, haha). Daarna nog ergens anders (wederom bij een niet opdringende verkoper) een beeldje gekocht voor in de vitrinekast, Anubis, met zijn hyenahoofd en mensenlichaam van steen. Teveel voor betaald, maar voor het enige souvenir wat ik mee ga nemen vond ik het wel prima.
Daarna bij het zwembad gelegen, maar het is net te fris om uit het zwembad van 27 graden te komen, want het waait, dus na een klein uurtja daar alweer vertrokken om even te internetten.
Dadelijk maar eens mezelf mooi maken voor het feest van vanavond. Er is een enrome tent opgezet waar we vanavond te eten krijgen, shows te zien krijgen (buikdanseres waarschijnlijk) en tot in de kleine uurtjes kunnen dansen. De mobiel gaat mee, alhoewel ik niet weet hoe het bereik is, dus als ik je niet kan bereiken: Alvast een gelukkig Nieuwjaar!!
De planning verder: Morgen dus de citytrip, gelukkig pas om half 3 's middags, dus eerst lekker uitslapen.'s Avonds is er uit eten met de groep (white dinner, waarbij ik voor all black ga, want no way dat ik in het wit ga...) en stappen in de heetste club van Hurghada (ik ben benieuwd, maar verwacht er niet zo veel van, haha...) Maandag snorkelen in een afgesloten baaitje. Dinsdag naar Cairo en de piramides (ondertussen gaan er al 8 van de 10 terwijl ik eerst nog helemaal alleen wilde gaan. Met de bus gaan er 4 (ik ook) en de andere 4 gaan vliegen. Inderdaad, ik kies voor 7 uur bus en 7 uur terug ipv 2 uur vliegen......blijf een echte Nederlander en het bleek dat je niet echt veel meer zou zien als je zou vliegen, dus heb ik voor de goedkope, beetje vervelendere variant gekozen...
En dan woensdag uitslapen, de tas pakken en waarschijnlijk in de zon een boek lezen tot laat...
Ik vind het een goede planning, jullie?
Verder vind ik het natuurlijk erg leuk om te lezen hoe het bij jullie is, dus schrijf maar weer een reactie op dit verhaal! Leuk!

Groetjes en een hele fijne laatste dag van 2011. Ik ga een uurtje eerder het nieuwe jaar in, oke?

Liefs Es

  • 31 December 2011 - 16:43

    Jezus:

    Hey zussie,
    Tjee klinkt allemaal geweldig en druk druk druk. Maar wel leuk dat je naar Cairo gaat! Ben heel benieuwd met welke verhalen je terugkomt. Ook dat snorkelen lijkt me wel geweldig eigenlijk en ook die straatbeelden van je zullen wel weer super zijn. Met andere woorden stikjaloers. Maar positive thinking he!!!! Gisteren weer een gezellige inloop gehad bij DubbelBont en weer mensen die terug gaan komen en door gaan geven aan anderen dat het echt fantastisch is! Kijk dat moeten we hebben he. Straks gaan we naar John en Rietta met hapjes enzo. De meiden willen op de fiets dus ik weet nog niet hoe die hapjes vervoerd gaan worden! Er wordt hier al volop geknald! Er zitten ook echte zware bommetjes bij zo te horen dus Roos heeft de oordoppen klaar liggen! Zo dat was het over hier tot zover. Morgen gaan we ff naar mam en dan kan 2012 beginnen. Voor jou ook een spetterend, gezellig, reislustig en gezond 2012! Veel plezier nog. Liefs ons!

  • 31 December 2011 - 16:51

    Mam:


    Hallo Esther
    Een nieuwepoging om te reageren.
    Het is hier koud en nat.
    Geniet dus daar van de zon.
    Dank nog voor je belletje .. heel fijn.
    Ook voor jou vast een gelukkig Nieuwjaar en met jou de hele ploeg.Maak er een knallend feest van .
    Hier knallen ze al volop. Is dat bij jullie ook?
    Ik kijk wel wanneer er weer berichtjes uit Egypte komen. Leuk Joh .
    Tot de volgende ronde.
    liefs Mam

  • 31 December 2011 - 17:29

    Roos:

    hee tantetje

    klinkt heel leuk wat je allemaal al hebt gedaan. ben heel benieuwd naar je foto"s die je hebt gemaakt wij gaan dadelijk ik outenieuw vieren bij Jonh en Rietta word heel leuk(maar het vuurwerk is wel eng hoor de oor dopjes liggen al klaar. veel plezier morgen naar Cairo voor je zeven uur heen en zeven uur terug. ook nog een gelukkige jaar wisseling.

    groetjes en veel reis plezier Roos

  • 31 December 2011 - 18:39

    Jenichtje:

    hee,, esther

    hoe gaat het nou bij jou?? hier gaat alles goed.steken ze daar ook veel vuurwerk af of niet.. En snorkelen OO.. dat lijkt me zoo gaaff.. wil ik zelf ook nog wel een keertje doen nou dat was het wel een beetje.. wel een beetje slecht weer dus hoop al het vuurwerk te kunnen zien! succes met feesten en alvast een topp 2012 met heel veel geluk en gezondheid

    hele dikke kus en knuffel pien die je nou wel een beetje begint te missen nou dat ze dit aan het schrijven (typen) is!

  • 01 Januari 2012 - 06:10

    Lucienne:

    Goedemorgen, allereerst de allerbeste wensen voor 2012. Ik moet zeggen dat jij in een korte tijd wel heel veel doet. Maar ja, het zou ook zonde zijn als je alleen voor het lekkere weer naar Egypte zou gaan. Er is zoveel wat je gezien moet hebben. Dus zet hem op! Heel veel groetjes uit een druilerig, nat Boxmeer.

  • 01 Januari 2012 - 07:48

    Sandy:

    Hey Esje,

    Gelukkig nieuwjaar!!!!
    Je heb idd al veel gezien leuk hoor en helemaal geweldig die lokale bevolking, erg vriendelijk zeg dat je zomaar thee mag drinken bij iemand thuis, jammer dat je geen tijd voor had!!!
    Dat feest van gisterenavond is zeker goed gekomen ze maken er wel een mooi feestje van voor jullie zeg!!!!
    Wens je nog hele mooie dagen toe en ben ook super benieuwd naar je fotoos!!!!

    Lieve groetjes Sandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Egypte, Hurghada

Esther

Hallo allemaal! Mijn reizen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 18383

Voorgaande reizen:

06 Juli 2012 - 26 Juli 2012

Rijke Kust alias Costa Rica!!

28 April 2012 - 07 Mei 2012

En nog maar een weekje weg :)

28 December 2011 - 05 Januari 2012

Hurghada, Egypte

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Beijing!

Landen bezocht: