Drinken, plassen, drinken, plassen.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther - WaarBenJij.nu Drinken, plassen, drinken, plassen.... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Esther - WaarBenJij.nu

Drinken, plassen, drinken, plassen....

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

29 Juli 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal!

Hier weer een bericht, maar nu uit het mooie en indrukwekkende Tibet!

In Bhaktapur hebben we weer een plein bezocht dat veel leek op die van Kathmandu, wel mooi, maar meer van hetzelfde eigenlijk. Saskia en ik zijn naar de rivier gelopen om een ghat (verbrandingsplaats) te bekijken en stuitten bij toeval op een schooltje. De hoofdmeester kwam een praatje maken en dus hebben we het schooltje bezocht, erg leuk. 's Avonds hebben Frido en ik nog een potje gepoold in de lokale hangplek van de jeugd en het laatste potje gelukkig eindelijk gewonnen tegen die getrainde jongeren.
De dag daarop zijn we vertrokken naar Nagarkot en onderweg zijn we gestopt om een wandeling te maken over een bergrug, dat was warm, intensief in het begin, maar erg mooi en heerlijk om even te wandelen in plaats van in de bus te zitten. (Zeur-June was niet mee wandelen, maar had niet kunnen lunchen daardoor...heel erg voor haar ;)
Bij aankomst in het hotel hadden we een geweldig uitzicht op de bergen, want we zaten op 2000m hoogte.
Op 27 juli zijn we vertrokken richting Tibet. Helaas duurde het even voordat we de grens bereikten, want er was een landslide (stuk weg weg). Na een hele tijd gewacht te hebben is er besloten dat we te voet de landslide voorbij zouden gaan. Gelukkig waren er bagagedragers (bij mij een vrouw met kind op de buik en mijn tas op haar rug...), dan voel je je wel even de rijke toerist. Daarna met jeeps naar de grens en ik heb heerlijk achterop in het bakkie gestaan, dat was geweldig! Omdat je in Tibet veel hoger komt dan in Nepal moesten we heel veel drinken om hoogteziekte te voorkomen. Ongelofelijk hoeveel plas er uit een lichaam kan komen en dat ook nog elk half uur. Het veldtoilet is veelvuldig gebruikt en schaamteloos plassen in een open veld lukt me voortaan moeiteloos. Zelfs op de hoogste pas van 5200m heb ik heerlijk geplast en gepoept (foto's zijn beschikbaar). Je kunt in Tibet erg ver kijken en de bergen zijn erg mooi. Velden met koolzaadbloemen en Yaks (koeien) en kleine dorpjes. Wel heb je overal checkpoints van de chinezen, die controleren of je het dorpje wel weer uit gaat......je zou eens willen blijven... ;)
We hebben de eerste nacht in Tibet overnacht in Tingri, een rustig dorpje wat uitzicht had op de Cho-Oyo, een berg van in de 8000m.
Gisteren zijn we aangekomen in Shigatse, een drukkere stad. Op de weg hier naartoe zijn we zelfs nog gefilmd voor de tibetaanse tv, omdat we de eerste groep toeristen waren die in Lhatse gingen lunchen. In Shigatse zijn er al veel meer chinezen en ik kan nog steeds niet wennen aan het roggelen en spugen, dat wordt nog wat in Xian en Beijing....
Vandaag zijn we naar een tibetaans klooster geweest (waar helaas ook veel chinezen zijn), maar het was prachtig. Vooral de Kora (rondgang om het klooster heen met veel gebedsmolens en bedevaartgangers) was de moeite waard.
Nu maar hopen dat dit hele reisverslag niet gecensureerd wordt door de chinese regering, want zelfs op de tv in het hotel is alleen chinees te zien.
Hopelijk wordt het in Nederland weer snel beter weer!!
@ Lucienne: Tibet is zeer zeker de moeite waard!!!!
@ Mam: Kaartje uit Tibet is lastig, want er zijn geen kaarten te vinden!!

Groetjes aan jullie allemaal!!
Kus Es

• 29 Juli 2011 - 17:41

Tonny Carla:

Wat heerlijk voor je dat het weer genieten is en je hebt de foto's nog! we komen ze bewonderen. Goede reis en nog meer plezier, doei doei

• 29 Juli 2011 - 19:35

Nicole:

He zussie,
    Net even al je reisverslagen gelezen. Is toch net wat meer als een sms'je. Gaaf joh...., wat je allemaal meemaakt. Helemaal geweldig! Wij hebben ook een supervakantie gehad en gelukkig zaten we met de aanslag in Oslo er zo ongeveer 300km vanaf. Later nog wel langs de plek des onheils gekomen. Wel vreemd om al die tv ploegen, fotografen, politie enz te zien. Was per ongeluk. De Noorse mevr. van de camping zei dat het onder Oslo was maar het was dus ten noord westen van Oslo en daar hadden wij dus net een campingstop gepland. Toen toch maar 50km verderop gaan kijken! Ook niet zo gezellig om daar 3 dagen te zitten temidden van al die media. Maar nu dus lekker weer thuis. Net 230 mailtjes bekeken en heel veel gedeleted.
    groetjes. Heel veel plezier nog en tot volgende week.
    Liefs van ons

• 01 Augustus 2011 - 08:49

Sjaak En Trudy:

Goh Esther , jij ziet nog eens wat van de wereld en het zal zeker veel indruk op je maken . Zo zie je maar dat we het hier niet zo slecht hebben ook al wordt er soms gemopperd. We genieten van je verslagen en wensen je nog een paar mooie dagen en als de reis er op zit een goede terugreis naar Boxmeer.